חובת נוכחות בהרצאות

חובת נוכחות בהרצאות?

ברצוני להתייחס לדוא"ל שקיבלתי מסטודנט, שממנו הבנתי שאולי חלק מכם לא מבין את הציפיות שיש למרצים מסטודנט שרשום בקורס. הסטודנט כתב שאין הוא מעונין לעקוב אחרי ההרצאות, ושהוא עושה "את כל הנדרש ממנו" על פי מיטב הבנתו את מדיניות הקורס.

זו טעות בהבנה של חובת הסטודנט כלפי הקורס.

הסטודנט מבלבל בין האספקט האקדמי לאספקט המשפטי. במדינות שונות יש רמות שונות של מישטור לגבי "חובות ההורים כלפי ילדיהם". אבל זה ברור שגם במדינה ליברלית שבה רמת המישטור של ההורים נמוכה, זה לא אומר שיש להורים פחות חובות כלפי ילדיהם... לא כל חובה "מוסרית" ממושטרת באמצעות החוק. מצפים שהאזרח הבוגר יתנהג בצורה אחראית גם בלי מישטור (ההבדל בין משטרים אנרכיים, ליברליים ואוטוריטריים הוא ברמת המישטור של האזרח הבוגר).

לגופו של עניין. השנתון של האוניברסיטה מתמחר את הקורסים בנק"ז לפי שעות הרצאה + שעות תרגול. תירגול זה לא במקום הרצאה. מצפים מהסטודנטים שיעקבו אחרי ההרצאות. אפשר פרונטלית, אפשר להקשיב להקלטות, אפשר גם במקום זה להשתמש בספרים. כאשר מדובר בקורסים שמלמדים כבר 100 שנה (כמו פיזיקה1) יש הרבה מאוד ספרים... כאשר מדובר בקורסים מתקדמים - המקורות בדרך כלל מפוזרים ולא ברמה אחידה. זה התפקיד של המרצה לבצע אינטגרציה של החומר. בשביל זה יש הרצאות. לפעמים (לא תמיד) המרצים מספקים תקצירי הרצאה. לפעמים זה מצגת, לפעמים זה יותר ממצגת, לפעמים זה מודפס.

סטודנט שלא עוקב אחרי ההרצאות אינו ממלא את חובתו האקדמית כלפי הקורס. הוא אולי לומד איך לעשות "נגזרת", ואולי אפילו יעבור את המבחן בציון 100, אבל הוא לא יבין שהמשמעות של נגזרת זה "שיפוע של גרף".  בקורס הנוכחי - ללכסן המילטוניאנים ולהפעיל פעולות אוניטריות כגון CNOT על קיוביטים זה משהו שתקבלו מהתרגול, אבל את המשמעות של זה, איך עובד מיחשוב קוונטי,  האלגוריתם של שור, איך זה קשור ליסודות המכניקה הקוונטית, מדוע שזירה קוונטית של קיוביטים זה משהו שנוגד ריאליזם ודטרמיניזם -- את זה לא תקבלו מהתירגול. וזה ממש חבל. המטרה של הקורס מתפספסת. אתם עובדים קשה אבל לא באמת מבינים את "התמונה הגדולה".

מקווה שזה ידרבן אתכם להקשיב להרצאות. הסט האחרון של ההרצאות אמור לרתק כל אדם שצמא להשכלה. מקווה שזו הסיבה לכך שהגעתם ללמוד באוניברסיטה (ולא רק התעודה).


לקח עיקרי מהקורס של 2022

שני המדדים האוביקטיביים להערכת ההצלחה של הקורס הם (בסדר זה) תוצאות המבחן והנוכחות בהרצאות. המדד הראשון מעיד שהקורס היה הצלחה. הציונים היו גבוהים למרות שלא היתה התפשרות על ההיקף והרמה של החומר. המדיניות של הקורס מומשה בצורה אפקטיבית.

מצד שני, ההרצאות כוללות לא רק חומר טכני שמאפשר הבנה של התרגילים, אלא גם העשרה לגבי אספקטים קונצפטואליים וטכנולוגיים. כיוון שהשנה המבחן לא כלל שאלה פתוחה לגבי החומר של ההרצאות, נוצר מצב שבו הציון הסופי לא משקף באופן מלא את השליטה של הסטודנט בחומר של הקורס.

על בסיס הנתונים שבידי רק כ-40 מתוך כ-140 סטודנטים עקבו אחרי ההרצאות, ולכן רק הם נחשפו בצורה מספקת לנושאי ההעשרה. ליקוי זה במדיניות הקורס יתוקן בשנה"ל 2023.


Last modified: Friday, 29 July 2022, 4:49 PM